Kunnallisvaalihaaste 2012

Tampereen Polkupyöräilijät ry pyysi vuoden 2012 kunnallisvaalien ehdokkaita sitoutumaan TAPOn poliittiseen ohjelman tavoitteisiin puolesta, jotka olivat:

– Pyöräilyn kulkutapaosuus Tampereella on nostettava 15 %:iin vuoteen 2016 mennessä (v. 2005 8%).

– Tampereella polkupyöräilevistä 50 % pitää kaupunkia hyvänä tai erinomaisena pyöräilykaupunkina vuonna 2016.

– Tampereen kaupunki varaa riittävät resurssit ohjelman mukaisiin toimenpiteisiin.

Vaikka ohjelma keskittyy Tampereeseen, otimme listoille mukaan koko kaupunkiseudun ehdokkaat.

Kunnallisvaalihaasteen vastaanottaneet

Valtuustoon joko varsinaiseksi tai varavaltuutetuksi valitut lihavoituna.

Tampere

Petra Packalén (SKP): Autoton keskusta Tampereelle! Pyöräbaanat pitää merkitä paremmin tulevaisuudessa.

Lauri Helke (Kok.): Tampere on suomalaisessakin vertailussa pyöräilyn takapajula. Hämeenkadulta yksityisautot pois ja laadukas pyöräväylä tilalle!

Akseli Nurmio (SDP)

Jani Salminen (Vas)

Tiina Manninen (Vas): Tampere on valitettavan pyöräilykielteinen kaupunki. Allekirjoitin tämän ohjelman hyvin mielelläni.

Jouni Markkanen (Kok.): Loistavaa, että saadaan tämänkin kautta kättä pidempää pyöräilyn kehittämiseen Tampereella. Laatuväylät helpottavat niin pyöräilijöiden, jalankulkijoiden kuin autoilijoidenkin tilannetta, joten homma kannattaa laittaa kuntoon.

Erik Lydén (Vas): Pyöräilen itsekin, mutta terveysasiat omakseni tuntevana ehdokkaana myös sen yhteiskunnalliset terveysvaikutukset kiinnostavat. On hyvä, että TAPO on nostanut ohjelmassaan näkyvästi esiin myös nämä hyödyt. Pyöräväylien jatkuvuuden puute on ongelma, johon itse törmään jatkuvasti.Huono väyläsuunnittelu vaikuttaa myös siihen, miten pyöräilyyn suhtaudutaan Tampereella. Tämä on asia, jota voidaan vähitellen parantaa kaupunkisuunnittelulla ja hyvällä liikenneverkkosuunnitelmalla – mikäli motivaatiota löytyy ja muistuttajia piisaa. Pidän hyvänä ajatuksena TAPO:n ehdottamaa kokopäiväisen kevyestä liikenteestä vastaavan insinöörin toimen perustamista. Tämä on oikeastaan ainoa järkevä tapa taata se, että pyöräilyn kehittäminen toteutetaan suunnitelmallisesti ja riittävin resurssein.

Katja Nisumaa-Saarela (Vihr.)

Olga Haapa-aho (Vihr.): Kannatan lämpimästi ohjelman tavoitteita. Erityisesti keskustan pyöräilyolosuhteiden parantamisessa on vielä paljon tekemistä. Pyöräily tukee sekä kaupunkilaisten hyvinvointia että tavoitteita ilmastopäästöjen vähentämiseksi. Pyöräilyä tulee siis edistää järjestelmällisesti kunnallispolitiikassa.

Anne Soinsaari (Vihr.): Pyöräily tekee hyvää paitsi ympäristölle, myös kansanterveydelle!

Sami Yli-Pihlaja (Vihr.): Olen pyöräillyt kaikki mahdolliset matkat pikkupojasta asti ja nauttinut joka hetkestä. Tampereen olosuhteet eivät pyöräilyn suhteen hyvällä tolalla, vaikkakin parannusta tilanteeseen on viime aikoina tapahtunut. Olen TAPO:n monivuotinen jäsen ja vaaleissa mukana ennen kaikkea pyöräilyn, kävelykeskustan ja kaupunkikulttuurin puolesta.

Salla Heikkinen (Vihr.)

Janne Mikkonen (Vihr.)

Marjaana Auranen (Vihr.)

Maija Hirvonen (Vihr.): Tampereen pitää huolehtia pyöräteidenkunnosta myös talviaikaan, koska monet kulkevat työmatkat pyörällä. Työmatkapyöräilystä tulisi tehdä yksi vaihtoehto niin, että työmatkalainen voi turvallisesti kaikissa olosuhteissa kulkea. Lisäksi kaupungin tulee edistää laten turvallista pyöräilyä, koska lapsista monet kulkevat pyörällä koulumatkat tai ainakin haluaisivta,mutta eivät uskalla, elleivät pyöräreitit ole turvallisia, kunnolla valaistuja.

Pyry Tapio (Vihr.)

Juuso Kiiskinen (Vihr.): Kaupungin tulisi satsata entistä enemmän pyöräilyn puoleen mm. suunnittelemalla lisää pyöräteitä, kehittämällä keskustaa pyöräilymyönteisemmäksi ja taata tehokas kunnossapito niin kesällä kuin talvella pyöräteille.

Ari Moskari (Vas.): Pyöräteiden talvikunnossapito on kaikkien liikkujien turvallisuuden kannalta parasta hoitaa hyvin. Turvallisuus kuuluu kaikille kaupunkilaisille.

Mikko Huikkonen (Vas.)

Aarno Karjalainen (Vas.): TAPon poliittisen ohjelman hyväksyn. Sitäpaitsi pyöräily on hyvä tapa tutustua uusiin paikkoihin. Myös kotimaan lomamatkoilla pyörät ovat mukana ja tarvittaessa tietenkin käytössä.

Ilkka Porttikivi (Vas.)

Seppo Säämäki (Vas.)

Pirkko Halkola (KD): Pyöräily on jees! Mahtava kuntoilumuoto kaiken ikäisille. Kaupunkipyöräily saatava sujuvammaksi ja turvalliseksi.

Jarkko Lampuoti (Vas.): Kaupunki tarvitsee lisää tilaa, terveyttä ja ekologiaa, joita kaikkia voidaan edistää turvaamalla mahdollisuudet pyöräilyyn.

Janne Kaakinen (Vihr.): TAPOn poliittinen ohjelma on mainio! Entisenä Oululaisena olen ollut hyvin hämmästynyt pyöräilyn tilasta Tampereella. Pyöräily on urbaanin liikkumisen muodoista jaloimpia!

Sami Kallio (Vihr.): Hyvä ohjelma. Lisäisin vielä konkreettisena toimena seuraavan: rotvallit ja muut esteet pois pyöräteiltä.

Antti Niemi (Kok.)

Maria Taipaleenmäki (Vihr.): Pyöräily on nimenomaan helppo ja edullinen tapa liikkua kaupungissa – ei parkkimaksuja!

Jarkko Rikala (Kok.): Kerrankin poliittinen ohjelma, jonka sisältö on kuin itse olisin ollut mukana tekemässä. :) Suurimmat ongelmat pyöräilyssä ovat syntyneet, kun aikoinaan ei ole huomioitu suunnittelussa kaikkia liikkumismuotoja. Onneksi ongelmia on onnistuttu ratkomaan onnistuneesti ilman muiden liikkumismuotojen heikennyksiä, joten ”soraääniä” ei ole juurikaan kuulunut. Tästä eteenpäin täytyy muistaa kaikki kulkumuodot uusia alueita suunniteltaessa. Keskustassa mahdutaan jatkossakin liikkumaan kaikilla kulkumuodoilla, vaikka ottaisimmekin osan tilasta pelkästään polkupyöräilijöiden käyttöön. Tasa-arvoisessa kaupungissa on jokaisella oltava mahdollisuus valita kulkuneuvonsa/-tapansa, jolla haluaa tulla ja liikkua keskustassa. Kiellot eivät saa olla osa tulevaisuutta.

Juha Ristolainen (Kok.)

Tuure Pitkänen (Vihr.): Pyöräily on minulle ensisijainen, melkeinpä ainoa käyttämäni liikkumismuoto kaupungissa. Ajelen fillarilla kesät talvet. Tampere on nyt parempi pyöräilykaupunki kuin viisi vuotta sitten, mutta työsarkaa on toki riittämiin. Haluan nähdä Tampereella kaupungin halkovia pyöräteitä. Lisäksi kevyen liikenteen väylien kunnossapitoon talvella pitää panostaa enemmän. Nykyään nastojenkin kanssa liikkuminen on välillä todella hankalaa.

Sari Eerikäinen (Vas.)

Iida Kalmanlehto (Vihr.): Tampereen pyöräilyolosuhteet osoittautuivat minulle henkilökohtaisesti kohtalokkaaksi 10.10.2007 Itsenäisyydenkadulla. Bussin alle tönäisyssä pyörä hajosi onneksi pahemmin kuin minä, mutta siitä lähtien suhtautumiseni pyöräilypolitiikkaan on ollut entistäkin intohimoisempaa ja henkilökohtaisempaa. Uusi radan alittava tunneli on ihana ja tahdon lisää saman kaltaisia toimivia pyöräreittejä Tampereelle!

Kirsikka Siik (Vihr.): Jatketaan sekä pyöräilyä, politiikkaa että kummankin parantamista!

Minna Minkkinen (Vas.): Tampereelle rakennettava kunnon pyörätiet. Ydinkeskustaan ei tarvita autoja.

Riina Kuusisto (Vas.): Tampereella pyöräily on tehty kohtuuttoman hankalaksi. Kaupungin keskusta tulisi pyhittää kevyelle ja joukkoliikenteelle, ja kaupunkisuunnittelussa tulee ottaa entistä paremmin huomioon pyöräilevien kuntalaisten tarpeet.

Hanna-Kaisa Härme (KD): Pyöräily on ympäristöystävällinen, edullinen ja terveyttä edistävä tapa liikkua paikasta toiseen. Tampereesta on saatava parempi paikka pyöräilijöille. Olosuhteet täytyy saada kuntoon, mutta myös yleistä tietoutta pyöräilystä tulee parantaa. Tarvitsemme myös kevyeen liikenteeseen enemmän keskinäistä kunnioitusta.

Heikki Kauranen (sit.): TAPO:n poliittinen ohjelma on hyvin haasteellinen ja siihen on helppo sitoutua näin sitoutumattomankin polkupyöräilijän.

Tiina Heinonen (Vas.): Pyörätiet pidettävä kunnossa kesät ja talvet!

Varpu Jutila (Vas.): Sujuvan pyöräilyn mahdollistamalla ei ainoastaan säästetä rahassa ja ympäristössä vaan myös terveydenhuoltokustannuksissa.

Raini Merri Vallinharju (Vas.)

Tatu Ahponen (Vas.): Kannatan lämpimästi esitettyjä tavoitteita!

Sami Pesonen (Vihr.): Yleisenä kommenttina, että hyvin te luotte momentumia tälle. Ohjelmaehdotuksenne on sellaisenaan erittäin kannatettava vaikka haasteita siihen liittyen varmasti löytyy.

Taneli Dobrowolski (Kok.): Kiitos hyvästä, selkeästä ja perustellusta ”pyöräilypoliittisesta” ohjelmasta!

Sinikka Lampinen (Kok.): Tapon poliittinen ohjelma on realistinen ja helposti Tampereella toteutettava. Pyöräily kuntoilumuotona on yksi suurin energiaa kuluttavista kuntoilulajeista.Työmatka kulkuneuvona se on ehdoton, koska siitä ei tule päästöjä. Tampereen kaupungin välimatkat ovat sen verran lyhyitä, että alle tuntiin ehtii pitkälle. Tampereella on tehtävä kunnolliset pyöräilykaistat liikennevaloineen. Tämän hetken pyöräilytilanne on vaarallinen sekä pyöräilijöille, että jalankulkijoille.

Piia Kurki (Kok.): Hienoa, että pyöräilyn puolesta puhutaan! Se on kuntoa kohottava, taloudellinen ja kansanterveydellisesti kannattava liikkumistapa :)

Päivi Sinkkonen (Vihr.): Seuraavalla valtuustokaudella keskustan pyöräilyreitit ja pyöräparkit on yksinkertaisesti saatava kuntoon!

Tuila Jaatinen (Vihr.)

Oras Tynkkynen (Vihr.)

Petri Siuro (Vihr.): Pyöräily on erinomainen liikkumismuoto vaikka töihin ympäri vuoden. Tampere tarvitsee lisää pyöräteitä ja asiallisia pyöräparkkeja.

Maija Sutinen (Kok.)

Satu Sipilä (KD)

Mikko Närhi (Kok.)

Jaakko Mustakallio (Vihr.): Erittäin myönteistä luettavaa oli TAPOn poliittinen ohjelma. Kiitän ohjelmasta ja etenkin pidin koulujen pyöräilykasvatuksesta ideana.

Juho Kauppi (Kok.)

Pauli Borodulin (Vihr.)

Olli-Poika Parviainen (Vihr.): Tampereen pyöräilytilanne on parantunut viime vuosina mutta paljon on vielä tehtävää. Pyöräilyinfrassa ja niiden kunnossapidossa on edelleen aukkoja, asenteista puhumattakaan. Pyöräilyn edellytysten parantaminen on hyvää kaupunki- liikunta-, ja ympäristöpolitiikkaa. Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana olen edistänyt pyöräilyä johdonmukaisesti kaupungin päätöksenteossa. Pyöräily on minulle paitsi keskeinen arjessa ja työssä liikkumisen tapa, myös kuntoa kohottava rentoutumiskeino.

Jouni Jurmu (Kok.)

Ari Hyvärinen (Vihr.)

Mika Nevanpää (Vas.): Pyöräilyn edistämisessä Tampereella on vielä paljon tehtävää. Tärkeimpänä yksittäisenä asiana pidän asenteen muuttamista katu- ja yhdyskuntasuunnittelussa. Pyöräily pitää todella ottaa huomioon kaupunkitiloja suunnitellessa tasavertaisena liikkumismuotona muiden kanssa. Korkeat rotvallit, pyöräkaistojen puuttuminen, pyöräteiden poukkoileva sijainti ja talvella hoitamattomat pyörätiet eivät ole tätä. Mm. näitä asioita pitää ottaa tulevaisuudessa paremmin huomioon.

Marita Nordfors (Kok.): Itä-Tampereelta olisi hyvä saada sujuvampi pyöräilyreitti Keskustaan.

Jaakko Stenhäll (Vihr.): Hyvä ohjelma – Tampereella tarvitaan kunnon valtaväyliä pyöräilyyn ja asennemuutosta kaikkialle.

Hanna Hakko (Vihr.): Liikenne aiheuttaa noin viidesosan suomalaisen ilmastopäästöistä. Näitä päästöjä ei voida vähentää, ellei entistä suurempi osuus liikenteestä hoidu lihasvoimalla, olipa kyseessä sitten pyöräily tai kävely. Ilmastohyötyjen lisäksi pyöräilyä kannattaa tietysti edistää myös kuntalaisten terveyden ja viihtyisyyden lisäämisen vuoksi.

Pirkko Haikola (KD)

Jarno Lahtinen (Kok.)

Amu Urhonen (Vihr.): Pyöräily on ekologinen, terveellinen ja miellyttävä tapa liikkua. Sitoudun edistämään sen edellytyksiä niin että Tampereesta tulee aidosti toimiva pyöräilykaupunki.

Noora Oluikpe (sit.): Pyöräily on ongelmallista Tampereella, koska pyörän kanssa kokee häiritsevänsä joko autoilijoita tai kävelijöitä. Samoin autoillessa ja kävellessä pyörät usein häiritsevät. Tämä johtuu siitä, että liikennettä suunnitellessa pyöriä ei ole juuri otettu huomioon. Pyöräily on saasteetonta ja näppärää. Suomessa tietenkin sää rajoittaa ympärivuotista pyöräilyä, mutta tämä ei saisi aiheuttaa pyöräilyn sivuuttamista liikennettä suunnitellessa.

Visa Savolainen (Vas.)

Satu Hassi (Vihr.): Hyvät pyöräilykaupungit ovat muutoinkin ihmisystävällisiä kaupunkeja. Pyöräilyn suosiminen säästää yhteiskunnan kustannuksia, koska pyöräily parantaa terveyttä Tärkeää olisi saada lapsille ja nuorille turvalliset pyörätiet kouluun, jotta pyöräilyn voisi oppia tavaksi jo nuorena.

Tuomo Pekkanen (Vihr.)

Sami Kallio (Vihr.): Ehdoton kyllä pyöräilylle.

Ritva Asula-Myllynen (Kok.): Pyöräily tulee saada kaupunkisuunnittelussa muun liikennesuunnittelun kanssa tasa-arvoiseen asemaan. Tampereesta tulee tehdä aidosti pyöräily-ystävällinen kaupunki kaiken ikäisille.

Sanna Marin (SDP): Oma pyöräni on kulkenut kanssani jo 15 vuotta. Pyörän merkki on MARIN, mikäs muukaan. Pyöräreitit ovat Tampereella parantuneet viime vuosina, mutta vielä on paljon tehtävää. Yksi askel kohti parempia pyöräreittejä olisi pysäköintipaikkojen poistaminen Hämeenkadulta ja kevyen liikenteen väylän rakentaminen näiden tilalle. Tämä siis matkalla kohti autotonta keskustaa

Juhana Suoniemi (Vihr.): Nykyisessä työssäni olen verkottanut koko Tampereen seudun pyöräilytoimijoita ja ajanut pyöräilyn asiaa monilla tahoilla. Myös luottamustoimessani yhdyskuntalautakunnan varapuheenjohtajana pyrin tuomaan pyöräilyn asiaa esiin. Voitte uskoa, että välillä se on vain niin kovin vaikeaa. Ongelma ei niinkään ole asenne, vaan tietämättömyys ja välinpitämättömyys. Yhä edelleen pyöräilyn liikenteellinen merkitys ja potentiaali nähdään vähäisenä. Maailma onneksi muuttuu, ja tätä muutosta olen motivoitunut vauhdittamaan.

Tarja Jokinen (SDP)

Aksu Piippo (Vihr.): Väylät kuntoon! Allekirjoitan TAPOn ohjelman täysin.

Otto Auranen (Vihr.)

Milla Granlund (SDP): Pyöräilyn tukemisella voidaan paitsi vaikuttaa maapallon tulevaisuuteen myös kansanterveyteen.

Johanna Roihuvuo  (Vihr.): Meillä koko perhe pyöräilee, emme omista autoa lainkaan: itselläni on tavallinen vanha fillari, miehellä sähköpyörä ja lapset kulkevat kaksipaikkaisessa peräkärryssä.
Kun muutin aikoinaan maalta Tampereelle, poljin laittomasti jalkakäytävillä. Pyörätiet oli merkitty huonosti ja ne saattoivat katketa kesken. Autoliikenteen sekaan meneminen hirvitti, koska en pysynyt muun liikenteen tahdissa. Nykyään olen rohkaistunut ottamaan oman paikkani ajoradalla, mutta tiedän, että sinne ei moni uskalla mennä. Jos pyöräilyä halutaan laajentaa, väyläverkoston pitää olla houkutteleva myös kaikenlaisille hitaasti körötteleville sunnuntaipyöräilijöille, ei pelkästään pyöräilyä jo valmiiksi aktiivisesti harrastaville vauhdikkaammille kuskeille. Pyöräväylien suunnittelun tasoa kuvaa mielestäni hyvin tämä ajatusleikki…

Väinö Friman (Vihr.)

Satu Pesonen (Vihr.)

Lempäälä

Aino-Kaisa Kyykoski (Vihr.): Entisenä tamperelaisena ja nykyisenä lempääläläisenä pyöräilyolosuhteet Tampereella ovat erittäin tuttuja. Tampereella pitää helpottaa pyöräilyä ensisijaisesti parantamalla kulkureittejä ja kaistoja sekä liikennevalot painonapilla pitää suunnitella uudelleen pyöräilijöitä suosivasti. Pyöräparkkeja keskustassa tulee kehittää. Kannatan erityisesti seutukunnasta asioivana sitä, että pyörän mukaan ottaminen joukkoliikennevälineisiin olisi edullista ja mahdollista. Pyöräilijöille tasa-arvoa joka kuntaan ja kaupunkiin!

1 Trackback

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.