Tapon teesit 2017

Kuntavaaleissa 2017 valitaan seuraavalle nelivuotiskaudelle valtuutetut, joiden päätettävissä on kuntalaisten arjen sujumisen kannalta olennaisia kaavoituksen ja liikkumisen ratkaisuja. Tampereen polkupyöräilijät ry toivoo, että valtuustoon valitaan päättäjiä, jotka tekevät ympäristön, jossa pyöräily on kaikille mukavaa, sujuvaa ja turvallista.

Tapon teesit vuodelle 2017:

Baana Hervantaan

Raitiotien rakentaminen on ainutkertainen tilaisuus luoda huippuluokan pyöräilyn pääväylä keskustan ja Hervannan välille. Raitiotien rakentamiskustannuksissa ei ole huomioitu pyörätien kustannuksia. Pyörätie tulee rakentaa raitiotien rakentamisen yhteydessä.

Liikennemuodot järjestykseen

Kaupunki, jossa myös lapset ja vanhukset voivat liikkua turvallisesti ja vaivatta, on houkutteleva asua ja yrittää. Tällainen kaupunki luodaan asettamalla suunnittelun pääperiaatteeksi järjestys jalankulku, pyöräliikenne, joukkoliikenne, jakeluliikenne, henkilöautoilu.

Pyöräliikenne irti jalankulusta

Jalankulku ja pyöräliikenne ovat sujuvampia ja turvallisempia, kun ne pidetään erillään. Maaliviiva ei riitä. Pyöräliikenne on oma liikennemuotonsa jalankulun ja moottoriliikenteen tavoin, ei osa “kevyttä liikennettä”.

Loska pois pyörätieltä

Pyöräteiden talvikunnossapito toimii, kun tiet ovat sulia tai kun lunta on paljon. Ongelmat alkavat, kun lumi sulaa loskaksi ja jäätyy vaarallisiksi uriksi. Loska on aurattava pois ennen sen jäätymistä. Suolaus ja harjaus käyttöön liukkaudentorjunnassa!

Kaupunkipyörät Tampereelle

Tampereelle on toteutettava nyssekortilla toimiva nykyaikainen kaupunkipyöräjärjestelmä. Kaupunkipyörät ovat osa kaupungin julkista liikennettä, eivät vain vuokrapyöriä turisteille.

Teeseihin liittyy Tampereen Kaupunkifillari -blogissa julkaistava kirjoitussarja Teesit 2017, jonka ensimmäinen osa käsittelee Baanaa Hervantaan.

2 kommenttia

  • Lauri Pullinen sanoo:

    Suolatut väylät syö pyöriin ruostetta. Pesulle on päästävä, eikä pelkästään kosmetiikan takia, mikäli suolaa aletaan levittämään.

  • Pompo Stenberg, puheenjohtaja sanoo:

    Hei.

    Tälläkin hetkellä pyörällä kulkeva saa osakseen suolauksen haitat, kun ajoradat suolataan ja laimentunut suolaliuos pehmittää pyöräteiden polanteet ja sotkee paikat. Jos myös pyöräteiden liukkautta torjuttaisiin suolalla, saataisiin myös ne hyödyt.

    Kun todelliset vaihtoehdot ovat sapelisepelin aiheuttamat rengasrikot ja pyörän sotkeentuminen, ainakin itse valitsen huomattavasti ennemmin pyörän pesun kuin töistä tai päiväkodilta myöhästymisen rengasrikon myötä.

    Uusista keinoista liukkaudentorjuntaan ja sohjon poistoon kerromme myös erillisessä blogipostauksessa hiukan myöhemmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.