Ahti 5v – vuoden 500.000:s pyöräilijä

Ahti Tuomi 5v - 500.000:s pyöräilijä 2015
Viisivuotias Ahti Tuomi ja hänen kolmivuotias veljensä, Jalo, pyöräilevät polku- ja potkupyörällä joka päivä. Heidän reittinsä kulkee kotoa Tampereen keskustan läpi päiväkotiin ja takaisin. Ahti ja Jalo olivat pyöräilemässä kotiinsa myös tuulisena keskiviikkoiltapäivänä 9. joulukuutta.

Kun pojat pyöräilivät isänsä Olli Tuomen kanssa Puutarhakadun pyörälaskurin ohi, heitä odotti yllätys: Tampereen polkupyöräilijät ry:n jäsenet tervehtivät heitä musiikilla ja palkinnoilla. Ahti oli tämän vuoden viidessadastuhannes pyöräilijä! Ahti ja hänen perheensä saivat joulukorin täynnä herkkuja ja pyöräily-t-paitoja. Viisivuotias pyöräilijä kiitti palkinnoistaan leveästi hymyillen.

Tänä vuonna rikotaan Tampereen pyöräilyennätys
Kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä oli myös paikalla, kun Ahti sai kuulla olevansa Puutarhakadun 500.000:s pyöräilijä. Seimelä arvio, että tämän vuoden aikana Puutarhakadulla pyöräilee laskurin läpi vielä 10.000 – 15.000 pyöräilijää. Jos arvio pitää paikkansa, rikotaan Tampereella vuonna 2015 pyöräilyennätys. Kaupungin tilastojen mukaan Puutarhakadun laskurin läpi pyöräili vuonna 2014 yhteensä 505.525 pyöräilijää.

”Jokainen polkupyöräilijä – nuori tai vanha – on arvokas. Pyöräily lisää yksilö- ja yhteisötasolla ihmisten hyvinvointia”, toteaa Pompo Stenberg, Tampereen polkupyöräilijöiden puheenjohtaja. ”Tampereella pyöräilyn kulkumuoto-osuuden nostaminen 10%:iin tarkoittaisi laskelmien mukaan kaupungille yli 5 miljoonan euron terveyshyötyjä vuodessa”.

Näkymättömät laskurit kaupungin apuna
30:ntä pyöräilijälaskuria auttavat Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Seimelää ja hänen kollegoitaan ymmärtämään, missä ja kuinka moni pyöräilijä liikkuu Tampereella. Laskureista ainoastaan yksi on näkyvissä. Se sijaitsee kaupungintalon vieressä Puutarhakadulla keskustan läpi kulkevalla pääreitillä.

Olli Tuomen mukaan hänen poikansa Ahti ja Jalo ovat useasti ihmetelleet laskuria keskellä päiväkotireittiään. Se onkin laskurin tarkoitus, kertoo liikenneinsinööri Seimelä: ”Moni ohikulkija katsoo sitä ja seuraa pyöräilijöiden määrää. Laskuri on yksi pyöräilemisen markkinointikeino.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.